Formål:
Formålet med dette undervisningsforløb er, at udforske og forstå vandets kredsløb og dets interaktioner med klimaet. Eleverne vil lære om de grundlæggende processer i vandcyklussen, herunder fordampning, kondensation, nedbør og opsamling, og hvordan disse processer påvirkes af forskellige klimazoner.
Gennem praktiske aktiviteter og diskussioner, vil eleverne kunne skabe deres egne modeller af vandets kredsløb og reflektere over, hvordan forskellige faktorer kan påvirke denne vigtige naturcyklus. Formålet er også, at styrke elevernes forståelse for vandets betydning i naturen.
Materialer:
- Computere.
- A3 Papir.
- Blyanter og farver.
- Magneter, tape eller elefantsnot (Til ophængning af modeller).
- Eventuelt hæfter til nedskrivning af refleksioner.
Procedure:
- Introduktion (10 minutter): Forklar formålet med opgaven og hvor de finder opgaven henne.
- Gruppedannelse (5 minutter): Del eleverne op i grupper af 2-3 personer. Opfordre dem til at samarbejde og diskutere spørgsmålene sammen.
- Opgavestart (190 minutter): Eleverne skal nu følge kapitlerne og besvare spørgsmålene. Opfordre eleverne til at diskutere deres svar og udveksle deres viden, inden for gruppen.
- Opsamling (20 minutter): Afslut opgaven, ved at opsummere de vigtigste punkter der blev diskuteret under besvarelsen af opgaverne. Bed eleverne om, skiftes med at byde ind med deres tanker og overvejelser.
Bemærkninger:
- Vær opmærksom på, at eleverne muligvis har forskellige niveauer af viden om emnet. Opfordre til samarbejde og gensidig læring i gruppearbejdet.
- Opfordre eleverne til, at bruge relevante eksempler og konkrete situationer til at illustrere deres svar.